Almega sätter ljus på skolsnusket

För att uppmärksamma problemet med ostädade skoltoaletter skickar Almega Serviceentreprenörerna ut doftljuset ”Skoltoalett” till ansvariga kommunpolitiker över hela landet.

Under hösten 2013 gjorde TV4 en stor granskning av städningen i landets skolor där tittarna själva fick bidra med bilder och filmer av snuskiga toaletter och lortiga klassrum. Nu följer Almega Serviceentreprenörerna upp TV4:s kampanj med ett okonventionellt grepp. I dagarna skickar man ut ett ljus ”med doft av skoltoalett” till 130 ansvariga kommunpolitiker.

- Doftljuset blir en illaluktande påminnelse om den arbetsmiljö som hundratusentals barn och ungdomar vistas i dagligen. En skoltoalett används i genomsnitt tre gånger mer än en vanlig kontorstoalett, men städas hälften så ofta. Det är hög tid att kommunerna slutar snåla in på städningen, säger Ari Kouvonen, näringslivspolitisk expert på Almega Serviceentreprenörerna.

Målsättningen med kampanjen är att uppmärksamma problemet, och få offentliga upphandlare av städtjänster att höja kvalitetskraven och öka antalet städtimmar i skolorna.

- Debatten om snuskiga skoltoaletter och dålig arbetsmiljö i landets skolor är knappast ny och jag har svårt att tänka mig någon kommunpolitiker som inte känner till problemet. Ändå händer det så beklämmande lite på området. Utöver rapporter och opinionsbildande arbete testar vi nu att kommunicera via ytterligare ett sinne, lukten, som känns extra lämpligt i just den här frågan, säger Ari Kouvonen, näringslivspolitisk expert på Almega Serviceentreprenörerna.


Frågor besvaras av:

Ari Kouvonen, Näringslivspolitisk expert, Almega Serviceentreprenörerna
Tel: +46 (0)8 762 69 36

Pressbilder

Innehållsförteckning doftljus