Hoppa till innehåll

PIMA-finalist i Årets Städ­företag 2024

Matti och Pirkko-Liisa Vihtari startade Serviceföretaget Pima 1978 – några år efter att de flyttat från Finland till Sverige. Verksamheten bedrevs till en början från hemmet i Mölnbo, men så småningom växte deras kundkrets, vilket ledde till att man expanderade till de lokaler där huvudkontoret nu är beläget, i Södertälje. Idag levererar Serviceföretaget PIMA auktoriserade och ISO-certifierade städ-och servicetjänster till välkända och marknadsledande varumärken, offentlig verksamhet och lokala företag i hela landet. Företaget ägs idag av sönerna Kari och Kimmo Vihtari, och är en av tre finalister i Årets Städföretag 2024.

Grattis till finalplatsen Kari! Hur känns det att vara en av tre finalister?

Det känns ärofyllt, denna fina nominering är ett bevis på att vi gör saker rätt! Det kommer stärka företagets rykte, öka kundernas förtroende och motivera våra anställda att fortsätta leverera på den höga nivå vi gör.

Berätta lite om ert företag, vad erbjuder ni för tjänster?

Serviceföretaget PIMA är ett Auktoriserat Serviceföretag som levererar högkvalitativa servicetjänster till företag i Sverige, med fokus på service och städning. Under de senaste åren har vi ägnat mycket tid åt processer och lagt grunden för kompetensutveckling via vår egen yrkesskola, med en kompletterande digital utbildningsplattform. Vi vill ge alla våra anställda möjligheten till en kontinuerlig personlig utveckling, och livslång karriär hos oss, där utbildningsplattformen är en del av detta arbete. Med vår auktorisering, och det arbetet som krävs för att bli godkända, i kombination med investeringen i utbildning – vill vi forma en trygg och trivsam arbetsmiljö för alla våra anställda. På så sätt ges personalen möjligheten att göra sitt bästa och leverera en förstklassig professionell service!

Hur kommer det sig att ni valt att bli ett Auktoriserat Serviceföretag?

En auktorisering symboliserar ordning och reda för oss på Serviceföretaget PIMA. Att vara ett Auktoriserat Serviceföretag visar på en seriositet och att vi tar verksamheten inom branschen på allvar. Våra kunder, personal och samarbetspartners ska kunna lita på och känna sig trygga med att allt sköts snyggt och korrekt.

Varför rekommenderar du att företag ska auktorisera sig?

Den partsgemensamma auktorisationen via Almega Serviceföretagen är viktig eftersom det ger en kvalitetsstämpel som visar att företaget uppfyller branschens höga krav på ansvar, arbetsmiljö och kompetensutveckling. Auktorisationen gör att företagets kunder, samt anställda känner ett förtroende, samtidigt som den visar att man arbetar enligt de etiska riktlinjer och lagar som gäller, vilket i sin tur stärker företagets trovärdighet och konkurrenskraft.

Varför tycker du att priset Årets Städföretag är viktigt?

Årets Städföretag är viktigt för alla oss som verkar i städbranschen, och särskilt för de som arbetar i företagen, som städarna. Genom att höja och belysa det fina arbete som görs dagligen, lyfts hela branschen och dess anseende. Att jobba i städbranschen är något vi ska vara stolta över!

Hur skulle en eventuell vinst påverka er verksamhet?

Att vinna Årets Städföretag 2024 skulle vara en stor ära! Det skulle stärka relationerna med PIMAs kunder ytterligare samt ge nya affärsmöjligheter. Sedan är det såklart ett erkännande för våra medarbetares fantastiska arbete. Priset skulle också visa att vår satsning på kvalitet, kompetensutveckling och hållbarhet gör skillnad – något som inspirerar oss att fortsätta växa och utvecklas.

Vad gör ni om ni vinner?

Om vi på Serviceföretaget PIMA tar hem vinsten och utses till “Årets Städföretag 2024” kommer det att firas på våra lokala kontor runt om i landet. För mig är det viktigt att alla inom verksamheten känner sig sedda och hyllas! De är kärnan och utan dem skulle PIMA inte vara där vi är idag.

Det blir en spännande prisutdelning!

Läs mer om priset Årets Städföretag