Hoppa till innehåll

Vad krävs av ett Auktoriserat Service­företag?

Auktoriserade företag är skyldiga att följa Almega Serviceföretagens vid var tid gällande auktorisationskriterier. Kriterierna fastställs av Almega Städföretagens styrelse, och publiceras på Almega Serviceföretagens hemsida.

Alla beslut om beviljande av auktorisation, uteslutning eller annan tillämpning av regelverket fattas av Auktorisationsnämnden. Nämnden står oberoende från styrelsen, och arbetet leds av en opartisk ordförande. Ledamöterna skall vara välrenommerade och representativa företrädare för branschen.

Fastighets och Kommunal utser en ledamot vardera i auktorisationsnämnden. Föredragande i nämnden är den som är ansvarig på Almega Serviceföretagens kansli. Nämnden fattar kollektivt beslut.


Det sker en översyn av auktorisationskriterierna årligen.

Ansök om Auktorisation ansökan är stängd

Kriterier

Bolagsform

Företaget ska drivas som aktiebolag och vara registrerat hos Bolagsverket.

Årsredovisning

Företaget ska, om det krävs enligt lag, kunna uppvisa årsredovisning tillstyrkt utan anmärkning av auktoriserad eller godkänd från de senaste två verksamhetsåren.

F-skatt och moms

Företaget ska inneha F-skattsedel och vara registrerad för moms och arbetsgivaravgift.

Skulder

Företaget ska inte ha någon aktuell skuld avseende skatt eller sociala avgifter registrerad hos kronofogdemyndigheten.

Konkurs

Företaget får inte vara i konkurs, likvidation, rekonstruktion, tvångsförvaltning eller föremål för ackord, eller tills vidare ha inställt sina betalningar eller vara underkastad näringsförbud. Företaget får inte heller vara föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, rekonstruktion, ackord eller annat liknande förfarande. VD och styrelseledamöter får inte ha en historik av konkurs eller andra åtgärder i branschen eller närliggande branscher enligt ovan de senaste fem åren.

Informationsplikt

Företaget är skyldigt att utan anmodan informera kansliet om händelser som är relevanta för auktorisationen, exempelvis företagsförvärv, VD-byte, byte av kontaktperson för auktorisationen, ägarförändringar eller domar gällande ekonomisk brottslighet eller annan brottslighet som påverkar bolaget.

Medlemskap i Almega

Företaget ska vara medlem i Almega Serviceföretagen (städföretagen/fönsterputsföretagen, saneringsföretagen, hemserviceföretagen, FM-företagen) eller Fastighetsarbetsgivarna.

Lagar och kollektivavtal

Företaget ska vara bundet av, och följa, respektive bransch kollektivavtal, samt i övrigt följa gällande lagar och myndighetsföreskrifter.

Auktorisationsutbildning och introduktion

Minst en operativt ledande representant i företaget ska genomgå Almegas auktorisationsutbildning senast 12 månader efter beslut om auktorisationen. Om den representanten slutar vara verksam i företaget, så förbinder sig företaget att utan anmodan och inom 12 månader skicka en ny person till auktorisationsutbildningen. I annat fall skall auktorisationsutbildningen förnyas vart fjärde år. Företaget ska vid den årliga förnyelsen av auktorisationen kunna ange vem som är företagets auktorisationsutbildade representant, eller vem man avser att ersätta den tidigare representanten med. Företaget ska ge alla nyanställda medarbetare introduktionsutbildning i enlighet med SRYs häften ”Introduktion Städservice och Hemservice” eller ”Introduktion till saneringsbranschen”. Nyttjas annat motsvarande material kan företaget anmodas att visa upp detta för kansliet.

Allmänna kontraktsvillkor och ansvarsförsäkring

Företaget ska följa Almega Serviceföretagens Allmänna kontraktsvillkor eller motsvarande. Företaget ska ha tecknad ansvarsförsäkring på det belopp de Allmänna kontraktsvillkoren anger, dock minst 120 prisbasbelopp.

Allmänna Reklamationsnämnden

Företaget ska följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut och rekommendationer.

ID-kort

Samtliga anställda som arbetar ute hos kund ska bära synliga ID-handlingar, såsom ID 06, SSG eller ServiceID. Vid tveksamheter beträffande en eller flera personers identitet, skall företaget anlita företag som specialiserat sig på identitetskontroller.

Miljöledningssystem

Företaget ska ha dokumenterat miljöledningssystem eller vara miljöcertifierad. Miljöledningssystemet ska vara årligen uppdaterat, alternativt uppdaterat enligt certifieringsintyget.

Arbetsmiljö

Företaget skall bedriva ett strukturerat arbetsmiljöarbete som dokumenteras i en arbetsmiljöpolicy. Företaget ska ha tillgång till företagshälsovård och skyddsombud. Arbetsmiljöpolicyn skall uppdateras årligen.

Marknadsföring

Företaget åtar sig att synliggöra externt att företaget är auktoriserat.

Olika juridiska personer

I det fall där två eller flera företag med olika organisationsnummer marknadsförs under förvillande lika namn och därmed kan förväxlas av kund – skall samtliga företag vara auktoriserade. Endast aktuellt då det andra företaget också arbetar med städning eller bidrar med personal till företaget som arbetar med städning.

Avgifter till Almega m.m.

Företaget förbinder sig att betala den vid var tid gällande avgiften för medlemskap i Almega, respektive den särskilda avgiften för auktorisationen, så också avtalsenliga premier till Fora och Collectum.

Underentreprenörer

Ett auktoriserat serviceföretag ska tillse att anlitad underentreprenör/underentreprenörer (UE) uppfyller följande krav:

  • UE ska inneha F-skattsedel och vara registrerad för moms och arbetsgivaravgift.
  • UE ska inte ha någon aktuell skuld avseende skatt eller sociala avgifter registrerad hos Kronofogdemyndigheten.
  • UE ska ha tecknad ansvarsförsäkring på det belopp de Allmänna kontraktsvillkoren anger, dock minst 120 prisbasbelopp.
  • Om UE har anställda, som inte är delägare eller familjemedlemmar, ska företaget vara medlem i Almega Serviceföretagen (städföretagen/fönsterputsföretagen, saneringsföretagen eller hemserviceföretagen), eller Fastighetsarbetsgivarna. Auktorisationsnämnden kan medge undantag från detta kriterium vid prövning i varje enskilt fall, exempelvis om det saknas verksamma medlemsföretag på orten där uppdraget ska genomföras, och/eller avser uppdrag i mindre omfattning.
  • UE:s samtliga anställda som arbetar ute hos kund ska bära synliga ID-handlingar, såsom ID 06, SSG eller Service ID.
  • UE får inte i sin tur anlita underentreprenörer. Om underentreprenören är auktoriserat Serviceföretag, kan dock detta företag i sin tur anlita en UE som uppfyller kraven enligt denna auktorisation.

Auktorisationsnämndens beslut
Auktorisationsnämnden fattar kollektivt beslut enligt följande:

Bifall: Företaget uppfyller alla kriterier.
Avslag: Företaget uppfyller inte ett eller flera kriterier. Beslutet motiveras till företaget.
Bifall med bevakning: Kan endast beslutas för företag som redan är auktoriserat. Ett kriterium behöver utredas vidare. Beslutet motiveras till företaget och företaget kan få en erinran som påminnelse. Om kriteriet inte uppfylls inför kommande auktorisation, innebär det att företaget mister sin auktorisation.
Särskild uppföljning: Företaget uppfyller kriterierna, men redovisning och marknadsagerandet behöver utredas, varför nämnden beslutar om ett företagsbesök.
Tillfällig avstängning: Om auktorisationsnämnden får kännedom om att VD eller annan ledande befattningshavare i auktoriserat företag har åtalats för ekonomisk eller annan brottslighet i företagets verksamhet, skall nämnden på kallelse av ordföranden hålla extra sammanträde. Det kan även gälla när ett företag inte uppfyller andra kriterier i auktorisationen. Finner nämnden att uppgifterna är graverande och/eller skadar tilltron för auktorisationen, kan nämnden besluta om tillfällig avstängning av auktorisationen i företaget i avvaktan på lagakraftvunnen dom. När dom vinner laga kraft, oavsett om den är friande eller fällande, ska nämnden ta upp företagets auktorisation till ny prövning.

Förnyad auktorisation

Auktorisation gäller för ett år i taget. Almega Serviceföretagen erbjuder samtliga auktoriserade företag att inkomma med ansökan om förnyad auktorisation innan den gamla löpt ut, dock senast tre veckor innan auktorisationstillfället.

Vid den årliga ansökan om förnyad auktorisation ska samtliga kriterier enligt ovan kunna styrkas.

Företag som inte ansöker om ny auktorisation, får automatiskt en karenstid på ett år innan ny ansökan kan göras. Auktorisationsnämnden kan bevilja kortare karenstid.

Löpande kontroll

Kansliet kontrollerar löpande de auktoriserade företagens ekonomiska situation genom bland annat Creditsafe. Nämnden har rätt att i sin granskning besluta att kansliet genomför riktade företagsbesök. Utöver riktade företagsbesök, gör kansliet regelbundet slumpmässiga besök under hela året. Auktoriserat företag är skyldigt att medverka till dessa besök. Almega Serviceföretagens kansli ansvarar för uppföljningen och kontrollen, men har rätt att ta ledamöter ur auktorisationsnämnden till sin hjälp. Besök dokumenteras.

Rekonstruktion efter att auktorisation beviljats

Företag som efter domstolsbeslut försätts i rekonstruktion behåller auktorisationen så länge rekonstruktionen pågår, men ska tydligt informera befintliga och potentiella kunder om att så är fallet.

Automatisk uteslutning

Företag utesluts automatiskt med omedelbar verkan, utan föregående beslut i Auktorisationsnämnden, i följande fall:

  • När företaget försätts i konkurs, tvångslikvidation eller likande
  • När VD eller annan ledande befattningshavare genom lagakraftvunnen dom döms för ekonomisk brottslighet, eller till näringsförbud

Avgifter för auktorisationen

Företagets omsättning                            Årsavgift

Mindre än 10 Mkr                                    5.000 kr

Mellan 10 och 50 Mkr                             10.000 kr

Mellan 50 och 100 Mkr                           15.000 kr

Över 100 Mkr                                           20.000 kr

Maximal avgift för koncern som auktoriserar fler än en (1) juridisk person: 40 tkr

För mer info, kontakta:

Alba Yngvesson

Koordinator/handläggare

Stockholm

+46 8 762 69 05 +46 72 235 65 08 E-post

Läs mer