Hoppa till innehåll

Service­företagens bransch­rapport: Stor brist på städare i Sverige

Städ- och servicebranschen har stora kompetensförsörjningsproblem. Företagen har störst utmaningar när det kommer till att hitta städare som är anställningsbara och villiga att ta ett jobb i branschen. Det visar Almega Serviceföretagens nya branschrapport.

Den senaste upplagan av Almega Serviceföretagens rapport baseras på statistik från städ-, Facility management- och hemservicebranschens årsredovisningar, och en enkät som Almega Serviceföretagens medlemmar svarat på. I övrigt finns en redogörelse av det näringspolitiska arbetet, samt en övergripande bild av städ- och servicebranschens utveckling.

Branschen har totalt 57 700 anställda och omsätter 42,9 miljarder kronor. Branschen består av över 4 600 företag där en betydande majoritet är så kallade mikroföretag med 0-9 anställda. Endast 3,4 procent av företagen har 50 eller fler anställda, samtidigt som en majoritet av städarna jobbar i de företagen. Rörelsemarginalen (EBIT) är 5,5 procent vilket är densamma som föregående rapport.

–Det är tydligt att städ- och servicebranschen sticker ut inom tre områden, kompetensförsörjning, upphandling och integration. Våra medlemmar har det fortsatt tufft inom kompetensförsörjningsområdet, där flera upplever svårigheter med att hitta rätt kompetens, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

I enkäten svarar 39,4 procent av företagen att personalstyrkan kommer öka om sex månader jämfört med idag. Endast 18,1 procent säger att den kommer att minska. Detta samtidigt som företagen har mycket svårt att hitta personer att anställa.

–De två vanligaste skälen till att företagen har rekryteringsproblem är att den sökande har bristfälliga språkkunskaper, samt att arbetslösa tackar nej när man erbjuder dem jobb, fortsätter Sjöberg.

69,8 procent av företagen som svarade på enkäten har inte deltagit alls i offentliga upphandlingar de senaste två åren. Endast 10,7 procent har deltagit mycket i upphandlingar. 75,2 procent av företagen svarar att anledningen till att företaget inte medverkar är att det är för mycket fokus på lägsta pris.

– Att upphandlarna konsekvent väljer lägsta pris skrämmer bevisligen bort våra medlemmar och öppnar dörrarna för osund konkurrens. Vi ser ofta upphandlingar där timpriset ligger så lågt att det är i stort sett samma som timlönen för en lokalvårdare. Men städning kostar långt mer än så, våra medlemmar måste kunna betala för kläder, bilar, och administration och mycket mer. Alltså går man inte runt på de krav som ställs i upphandlingar, och väljer därför bort den offentliga sektorn. Det skadar både Sverige och marknaden, avslutar Hannes Sjöberg.

Om Rapporten

Delbranscherna som ingår i rapporten består av städföretag, hemserviceföretag samt
facility management (FM) företag.

Branschrapporten släpps vartannat år och hittas här: