Hoppa till innehåll
Almega Sök

Kan du berätta lite om dig själv och din resa?

Jag brukar alltid inleda med att min mamma är från Polen och min pappa är från Filippinerna och jag heter Paul Philip… Jag började min karriär som Press Officer för Sveriges deltagande i Världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai. Sen tog jag en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap, och en kandidat i Mandarin och Kinastudier, och jobbade fem år som konsult på affärsutvecklingsbyrån Six Year Plan, en avknoppning från PR-byrån Springtime. Där lärde jag mig både PR och Public Affairs. Därefter tog jag klivet in i politiken och var centerpartistisk borgarrådssekreterare i Stockholms stad i fyra år, under tiden då Centerpartiet ansvarade bland annat för arbetsmarknads- och integrationspolitiken. Nu senast kommer jag från byrån Lumo Advice där jag drev omfattande påverkans- och opinionsprojekt inom en rad för Sverige avgörande frågor och sektorer.
Just städbranschen ligger mig varmt om hjärtat. När jag var liten var min invandrade, ensamstående mor tvungen att ta extrajobb som städare, det var det som gjorde att vår vardag gick ihop.

Vad var det som gjorde att du sökte dig till Serviceföretagen?

Efter ett decennium som konsult och politisk tjänsteman har jag längtat efter att få djupa i en specifik fråga, och att själv få iklä mig rollen som talesperson och driva frågor direkt, istället för att vara steget bakom som man ju är som rådgivare eller politisk sekreterare. När jag såg att just Serviceföretagen sökte en ny näringspolitisk expert, kände jag direkt: “Wow, spännande bransch med spännande frågor!” Dessutom hade mina vänner som jobbar på Almega bara bra saker att säga.

Vad kommer ingå i din roll som näringspolitisk expert?

Inledningsvis att djupa i våra frågor och verkligen förstå branschen, våra ståndpunkter och argument. Sen gäller det att följa politiska processer, bevaka att utvecklingen kring konkurrens och upphandlingar går åt rätt håll, samt representera branschen i de olika forum och rum där vi är med, och driva opinion och skapa synlighet för all nytta som våra medlemsföretag gör. Men framförallt vill jag lära känna våra medlemsföretag!

Finns det någon fråga som Serviceföretagen driver som är extra intressant?

Servicebranschen har svaren på två av Sveriges största utmaningar just nu: arbetslöshet och integration. Medan andra pratar, så gör Serviceföretagens 1 250 medlemsföretag verklig nytta, varje dag. Men det är tufft, man arbetar med små marginaler och kompetensbrist. Då ska inte staten, regioner och kommuner lägga käppar i hjulen genom att snedvrida konkurrensen eller ställa orimliga krav i upphandlingar. Hur kan beslutsfattarna hjälpa, istället för att stjälpa branschen?

Finns det något i din bakgrund som du tror att du kommer ha nytta av i din kommande roll?

Jag är duktig på att bygga och utveckla relationer. Så jag vill nyttja mitt existerande nätverk inom politiken, samt utveckla och bygga nya relationer för att främja dialog och öka förståelsen för Serviceföretagens frågor. Och med tio års erfarenhet av strategisk kommunikation och politisk påverkan hoppas jag kunna göra skillnad för branschen.

Vad ser du mest fram emot under det kommande året?

Allra högst upp på önskelistan just nu ligger att få lära känna våra medlemsföretag, som jag redan fått höra så mycket gott om. Att få komma ut och se deras verksamheter, och höra om vilka näringspolitiska utmaningar och möjligheter de ser. Sedan rör vi oss ju in i ett valår. Här vill jag att vi på Serviceföretagen gör allt vi kan för att arbetslöshet och integration ska ligga top of mind för så många som möjligt.

Vill du komma i kontakt med Paul? Hör av dig nedan:

Paul Philip Abrigo

Näringspolitisk expert

Stockholm

+46 8 762 69 08 +46 72 237 40 96 E-post

Läs mer