Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg och åtgärder, fortsattarbete (SOU 2025:25)
Almega Serviceföretagen har fått möjlighet att lämna synpunkter på rubricerat
slutbetänkande av Delegationen mot arbetskriminalitet. Almega Serviceföretagen är
bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility
management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 44 000 personer. Almega Serviceföretagens medlemmar har kollektivavtal.
Sammanfattning
- Vad gäller frågan om det fortsatta arbetet mot arbetslivskriminalitet delar Almega
Serviceföretagen delegationens bedömning om att inrätta en särskild
samordningsfunktion i Regeringskansliet. - Almega Serviceföretagen tillstyrker förslagen om att underlätta för privata aktörer, till
exempel företag, att kontrollera leverantörer och underentreprenörer samt att ta del
av information från myndigheter. - Almega Serviceföretagen avstyrker förslagen om att införa en ny lag om lön och
andra ersättningar för arbetstagare med arbetstillstånd samt en sanktionsavgift
kopplad till utlänningslagstiftningens krav på vissa anställningsvillkor. - Almega Serviceföretagen avstyrker förslaget om att Diskrimineringsombudsmannen
bör få föra talan för irreguljära migranters rätt till lön, förslaget om införande av ett
statsbidrag till arbetstagarorganisationer samt förslaget om att införa tidsbegränsade
uppehållstillstånd för att hävda sin rätt. - Almega Serviceföretagen avstyrker förslagen gällande höjda sanktionsavgifter inom
utstationering. - Almega Serviceföretagen vill tydligt framhålla att den övervägande majoriteten av
städbolag drivs på ett seriöst och ansvarsfullt sätt. Bilden som målas upp av
städbranschen i kapitel 4 stämmer på en mindre del av branschen. Det är av yttersta
vikt att åtgärder som vidtas för att bekämpa arbetslivskriminalitet beaktar de seriösa
företagens välmående.
Almega Serviceföretagens uppfattning om arbetslivskriminalitet
Arbetslivskriminalitet innebär att företag medvetet och systematiskt bryter mot lagar och
regler i arbetslivet och på så sätt skaffar sig konkurrensfördelar och snedvrider
konkurrensen. Almega Serviceföretagen anser att arbetslivkriminalitet aldrig kan accepteras
utan ska motverkas i alla dess former. Konkurrensneutralitet ska eftersträvas i alla lägen och
de företag som medvetet bryter mot regler ska drabbas av kännbara sanktioner. Snedvriden
konkurrens drabbar våra medlemsföretag, näringslivet i stort och vårt gemensamma
välstånd.
Almega Serviceföretagen är eniga med delegationens slutbetänkande i att det finns problem
med arbetslivskriminalitet i städ- och servicebranschen. Det är dock viktigt att framhålla att
problemen finns i en liten del av branschen där de flesta företag sköter sig och dagligen
bidrar till ett bättre Sverige. Det är av största vikt att reformer för att bekämpa
arbetslivskriminaliteten har den seriösa marknaden i åtanke och utformas för att inte skapa
oproportionerliga problem för företag som sköter sig.
Ett väl fungerande och rättssäkert kontroll- och sanktionssystem är av stor vikt för att skapa
konkurrensneutralitet och en trygghet för både arbetsgivare och arbetstagare. Sanktioner
bidrar till efterlevnaden av regler och förhindrar att arbetsgivare försöker konkurrera genom
att inte ta sitt ansvar. Tyvärr finns det alltid aktörer som undviker att ta sitt ansvar, vilket inte
är acceptabelt.
Åtgärder för att komma åt arbetslivskriminalitet måste vara träffsäkra och effektiva. Risken
med att införa regler med dålig precision är att företag generellt drabbas av skadliga
regleringar, vilket försämrar konkurrenskraften för de stora flertalet företag som vill göra rätt.
Enskilda misstag kan göras av alla företag och utgör inte arbetslivskriminalitet. Det bör inte
heller behandlas som det utan kan åtgärdas med mindre ingripande metoder. Ofta genom
förhandling mellan parterna. Det är av vikt att sanktionssystemen ger möjlighet till att hantera
enskilda misstag mellan parterna.
Vidare måste det bli lättare för företag att göra rätt. Exempelvis anser Almega
Serviceföretagen att det finns ett behov för Migrationsverket att reformera systemet för att
kontrollera om ett företags personal har rätt att arbeta i Sverige. I dagsläget kräver det
enorma mängder administration från företag som har anställt personer med tillfälliga
uppehållstillstånd eller andra vars arbetstillstånd kan gå ut. Behovet att kontrollera varje
enskild medarbetares arbetstillstånd är minst varannan vecka. Köerna för att få svar från
Migrationsverket är långa. Dessutom har vi på Almega Serviceföretagen hört ett flertal
anekdoter från medlemsföretag som har fått till sig från Migrationsverket att de endast får
kontrollera rätt att arbeta var fjärde månad samt att de endast får kontrollera tio medarbetare
åt gången. Om företaget hade agerat utifrån de riktlinjerna hade det varit svårt att följa lagen.
Att systemet fungerar så dåligt ökar risken för att seriösa företag skulle av misstag ha
personer anställda som inte har rätt att arbeta i Sverige. Att företag behöver manuellt
kontrollera varje enskild medarbetare skapar administrativ börda både på företagen och på
myndigheten i fråga. Ett bättre system behövs.
Sammanfattande synpunkter gällande kapitel 4.6 om Städbranschen
Almega Serviceföretagen anser att Delegationen mot Arbetslivskriminalitet på en
övergripande nivå har en god kunskap om situationen i städbranschen och har beskrivit
branschen förhållandevis väl. Men vissa bitar i kapitel 4.6 har behov att nyanseras.
Först och främst, den absoluta majoriteten av städbranschen sköter sig. Att driva ett
städföretag är svårt, det innebär låga marginaler, stora kompetensförsörjningsproblem och
en utmaning av att hantera osund konkurrens. Städbranschen är viktig för Sverige, både för
kontor, skolor och industrier men även för hemstädningen. Just därför är det av vikt att
branschen fungerar på ett bra sätt.
Almega Serviceföretagen har länge ansett att det finns problem med arbetslivskriminalitet
och osund konkurrens i städbranschen. Våra medlemmar är de städföretag som har
kollektivavtal vilket ställer stora krav på dem. Utöver kollektivavtal driver vi ett antal projekt
för att bekämpa osund konkurrens. Vi har en partsgemensam auktorisation som ställer
ytterligare krav på de företag som är auktoriserade. Vilka företag som är auktoriserade och
vilka krav som sätts är transparent och företagen granskas årligen. En nämnd bestående av
företagare, fackliga representanter samt en oberoende ordförande avgör vilka företag som
får vara auktoriserade. Vi har tillsammans med våra fackliga motparter skapat en
Upphandlingsguide riktad till offentliga upphandlare för att de på ett bättre vis ska kunna
upphandla städtjänster. Många av våra medlemmar ingår i Nätverket mot
arbetslivskriminalitet som bekämpar arbetslivskriminalitet på en lokal nivå. Vi är även
drivande i arbetet med SRY som ämnar att säkra god kompetensnivå hos Sveriges
lokalvårdare.
Almega Serviceföretagen anser att det är värt att framhålla att anledningen till att många
företag har låg snittlön delvis är på grund av att städbranschen är en bransch med hög grad
deltidsarbete. Detta beror dels på att många har städning som ett av flera arbeten, dels på
grund av att många kunder till städföretag beställer städtjänster till en nivå och på ett sätt
som inte möjliggör heltidsarbete.
Almega Serviceföretagen bestrider inte att det finns tillfällen då företag har tagit ut
ockerhyror från sina anställda eller att bostäderna är undermåliga. Men detta är ett beteende
som förekommer bland arbetslivskriminella företag. Det är inte en förekomst i den seriösa
delen av städbranschen.
Almega Serviceföretagen stöttar och arbetar för att städning i den mån det är möjligt ska ske
när kundens verksamhet pågår. Detta är positivt för möjligheten till heltidsanställningar och
för städarens arbetsmiljö. Men det finns även möjligheter att ljusskygga företag får svårare
att exploatera sin personal om personalen städar när andra finns i lokalerna.
Almega Serviceföretagen är eniga med Delegationen mot Arbetslivskriminalitet om att
underleverantörskedjorna sällan är långa i städbranschen. Tilläggas bör att
underleverantörer är nödvändiga för att branschen ska fungera. Till lokalvård finns vissa
arbetsuppgifter där kompetensen inte alltid finns i befintligt företag. Det kan exempelvis gälla
golvvård, höghöjdsstädning eller fönsterputsning. I de fallen är det nödvändigt och
oproblematiskt att ta in underleverantörer för att utföra de delarna i uppdraget. Det är även
vanligt förekommande att en underleverantör tas in under perioder för att klara ett större
kontrakt, det beror i hög grad på att det finns en rekryteringsproblematik i branschen.
Almega Serviceföretagen vill särskilt framhålla den offentliga upphandlingens roll i
bekämpningen av arbetslivskriminalitet, i enlighet med vad Delegationen mot
arbetslivskriminalitet har framfört. Kommuner, regioner och myndigheter har ett stort ansvar
att vara bättre beställare för att vi ska kunna bekämpa osund konkurrens och
arbetslivskriminalitet. Att upphandlingar ofta sker baserat på lägsta pris skapar en osund
situation.
Almega Serviceföretagen är eniga med myndigheterna att det finns en inbyggd problematik
att kontrollera städföretag på grund av tjänstens natur. Det förekommer många låsta dörrar
och det finns ofta ingen fast arbetsplats. Detta är svårt att komma runt, men Almega
Serviceföretagen är positivt inställda till att myndigheterna när det går gör
myndighetsgemensamma kontroller av misstänkta företag. Almega Serviceföretagen är även
hoppfulla till att de utökade möjligheterna till informationsutbyte kommer innebära en mer
effektiv kontroll från myndigheterna.
Almega Serviceföretagen vill särskilt lyfta fram RUT-avdragets roll i att minska den svarta
marknaden i hemservicebranschen.
Almega Serviceföretagen vill meddela att antalet företag i Nätverk mot arbetslivskriminalitet
numera är över 90, Delegationens slutbetänkande innehåller en utdaterad siffra.
Sammanfattande synpunkter gällande delegationens bedömningar och förslag
Behov av vissa grundläggande förutsättningar
Almega Serviceföretagen delar delegationens bedömning gällande vissa grundläggande
förutsättningar som, oavsett behovet av ytterligare åtgärder och verktyg, krävs för ett effektivt
arbete mot arbetslivskriminalitet (avsnitt 6.2). Det gäller framför allt:
- tydlig och långsiktig styrning från såväl regering som myndigheter
- effektiv tillsyn över att lagar och avtal följs
- att de verktyg och sanktioner som finns är träffsäkra, effektiva och faktiskt används
- samverkan och möjlighet att dela information
- systematisk uppföljning och utvärdering.
Likaså delar Almega Serviceföretagen delegationens bedömning och värnande av den
svenska arbetsmarknadsmodellen mot bakgrund av vikten att motverka att konkurrensen
snedvrids och att arbetstagare utnyttjas (avsnitt 6.4.2).
Förslag om åtgärder finns i andra statliga utredningar
Delegationen har presenterat förslag inom flera rättsområden där frågorna redan är föremål
för och omhändertagna i statliga utredningar och lagstiftningsärenden på annat håll inom
Regeringskansliet. Det gäller till exempel åtgärder om arbetskraftsinvandring, exempelvis
SOU 2021:88 och SOU 2024:15. Det är olyckligt att delegationen inte avstått från att lägga
förslag inom dessa områden.
Fel att i första hand fokusera på individperspektivet
Almega Serviceföretagen anser att det är beaktansvärt att delegationen har som ambition att
skydda och stärka enskilda individers ställning och att delegationen fokuserar på åtgärder
mot utnyttjande av utländsk arbetskraft och att särskild fokus har riktats mot arbetstagarnas
utsatthet. Men om regeringen på allvar vill komma åt arbetslivskriminaliteten måste det i
stället vidtas åtgärder som syftar till att eliminera de kriminella aktörerna som i sin tur
utnyttjar enskilda individer. Annars kommer dessa att fortsatt utnyttjas på svensk
arbetsmarknad. Almega Serviceföretagen beklagar därför att delegationen i första hand
fokuserat på individperspektivet. Flera av delegationens förslag har i alltför liten omfattning
att göra med det huvudsakliga problemet, nämligen att komma åt de kriminella företag som
snedvrider konkurrensen. Mer ändamålsenliga förslag skulle sannolikt underlätta för de stora
flertalet företag som vill göra rätt och samtidigt ha förutsättningar att kunna verka på en
konkurrensneutral marknad utan kriminella aktörer.
Mer specifika synpunkter gällande bedömningar och förslag
Ineffektiva förslag avseende utländsk arbetskraft (avsnitt 6.5 och 6.6)
Almega Serviceföretagen konstaterar att delegationens förslag fokuserar främst på
lagändringar riktade mot systemet för arbetskraftsinvandring. Förslagen är varken
förutsebara, ändamålsenliga eller särskilt effektiva för att komma åt aktörer som snedvrider
konkurrensen och utnyttjar arbetskraft.
I debatten om arbetslivskriminalitet kopplad till utländsk arbetskraft sker ofta en
sammanblandning av individer som arbetar på svensk arbetsmarknad. Utländsk arbetskraft
kan vara i Sverige och arbeta på olika tillståndsgrunder eller helt utan tillstånd. På svensk
arbetsmarknad jobbar EU-medborgare, asylsökande, anhöriga, personer på visering,
utländska studenter, illegal arbetskraft med flera.
Utnyttjande av utländsk arbetskraft förekommer framför allt utanför systemet för
arbetskraftsinvandring. Någonting som även står i delegationens slutbetänkande (4.6.2).
Bilden av att det förekommer ett brett och systematiskt missbruk inom dagens system för
arbetskraftsinvandring stämmer inte. Denna uppfattning bygger i hög grad på en oförmåga
att skilja på olika grupper av utländsk arbetskraft.
Arbetskraftsinvandrare är den grupp av arbetskraft som idag är mest reglerad och
kontrollerad jämfört med såväl svensk arbetskraft som med övriga grupper av utländsk
arbetskraft. Vidare pågår ett omfattande reformarbete inom systemet för
arbetskraftsinvandring. Det finns ett flertal betänkanden på regeringens bord med förslag
som både har och kommer att förändra dagens regelverk på ett betydande sätt.
Arbetskraftsinvandring har länge varit en viktig del i städbranschens möjlighet till
kompetensförsörjning. Enligt Arbetsförmedlingen råder det en brist på lokalvårdare i Sverige.
Enligt Tjänstesektorns kompetensundersökning (2025) behöver det de närmsta tre åren
rekryteras 24 000 lokalvårdare, hemstädare och fönsterputsare. Den möjligheten finns inte i
Sverige och arbetskraftsinvandring är därför en viktig ventil för att klara
kompetensförsörjningen.
Delegationens förslag avseende utländsk arbetskraft kommer inte att motverka de kriminella
aktörer som satt i system att rekrytera utsatta personer. Almega Serviceföretagen avstyrker
därför samtliga förslag inom det migrationsrättsliga området.
Systemfrämmande förslag avseende irreguljära migranter (avsnitt 6.7, 6.8 och 6.9)
Almega Serviceföretagen avstyrker delegationens samtliga förslag gällande utökade
rättigheter och stärkta möjligheter för personer som inte har rätt att vistas i Sverige. Det ter
sig som en främmande ordning att införa ett sådant system och vi har svårt att se hur dessa
förslag skulle skapa bättre ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Som tidigare nämnts
tror vi på åtgärder för att få bort de kriminella aktörerna, snarare än att ge stöd till utsatta
individer.
Vidare ter det sig som en främmande ordning att införa ett system där en statlig myndighet
ska föra talan för människor som vistas eller vistats olagligt i landet. Det finns även anledning att ifrågasätta lämpligheten av att arbetstagarorganisationer ska få statsbidrag för att föra talan för icke medlemmars räkning.
I
Ingen höjning av de redan höga sanktionsavgifterna inom utstationeringsområdet (avsnitt 6.10)
Almega Serviceföretagen avstyrker delegationens förslag gällande höjning av de redan höga
sanktionerna. Både import och export av tjänster är viktigt för den svenska ekonomin och
arbetsmarknaden. En fungerande inre marknad för tjänster förutsätter att de administrativa
hindren och affärsmässiga riskerna för tjänsteföretagen inte är större än nödvändigt.
Möjligheterna att kunna anlita utländska tjänsteutövare är också en viktig faktor för de
svenska företagens kompetensförsörjning, framför allt inom vissa sektorer även om det inte
används i hög utsträckning i städbranschen. Ökade affärsrisker för utländska tjänsteutövare
kommer motverka detta. Dessutom presenteras ingen evidens för att höjningen är
nödvändig.
Behov av att begränsa antalet anställda med lönestöd (avsnitt 6.11.4)
Almega Serviceföretagen delar delegationens bedömning gällande att Arbetsförmedlingen
behöver få tillbaka möjligheten att begränsa antalet anställda med lönestöd. Detta eftersom
det annars riskerar snedvrida konkurrensen, något vi ser tecken på i städbranschen. Denna
möjlighet fanns tidigare och bidrog till nödvändig tydlighet inom organisationen. En
begränsning skulle minska riskerna för missbruk i de subventionerade anställningarna.
Almega Serviceföretagen ser givetvis att subventionerade anställningar fyller en roll i
kompetensförsörjningen, men anser att det finns ett behov att begränsa användandet.
Upphandlande myndigheter har nyckelroll (avsnitt 6.14)
Almega Serviceföretagen delar delegationens bedömningar gällande leverantörskontroll vid
offentlig upphandling. Liksom delegationen anser vi att upphandlande myndigheter som
kommuner, regioner och statliga myndigheter har en nyckelroll när det gäller att både
förebygga och motverka arbetslivskriminalitet. I städbranschen finns en omfattande prispress
vilket öppnar dörren för oseriösa och kriminella aktörer. I regel sker upphandlingar på lägsta
pris vilket i en bransch där majoriteten av utgifterna är lönekostnader skapar möjligheter för
kriminella aktörer att lägga lägre anbud än seriösa företag. Detta har lett till en situation där
70 procent av de företag som har kollektivavtal inte ställer upp i offentliga affärer. Almega
Serviceföretagen anser att en förändring i hur kommuner, regioner och statliga myndigheter
upphandlar städtjänster har stor potential för att bekämpa arbetslivskriminalitet.
Även företagen vill bidra i arbetet mot arbetslivskriminalitet (avsnitt 6.15)
Almega Serviceföretagen delar delegationens bedömning om att förutsättningarna för privata
aktörer, till exempel företag, att bidra i arbetet mot arbetslivskriminalitet behöver förbättras.
Almega Serviceföretagen deltar i flera initiativ tillsammans med de fackliga parterna för att
bekämpa arbetslivskriminalitet. Bland annat vår partsgemensamma auktorisation samt
Nätverket mot arbetslivskriminalitet. Branschen är engagerade för att motverka den osunda
konkurrensen från kriminella aktörer.
Delegationen har i avsnitt 6.15 beskrivit en rad skilda överväganden och förslag i syfte att
underlätta informationsinhämtning och skapa bättre förutsättningar för företag att kunna
bidra i arbetet till exempel genom att företagen på ett enklare sätt ska kunna inhämta
information i syfte att granska och kontrollera leverantörer och underentreprenörer. Almega
Serviceföretagen ser positivt på dessa bedömningar och tillstyrker förslagen i denna del.
Styrning av arbetet samt rollfördelning är mest angeläget (avsnitt 7.3.3)
Vad gäller frågan om hur arbetet mot arbetslivskriminalitet bör bedrivas framåt delar Almega
Serviceföretagen delegationens bedömning om att det i Regeringskansliet bör inrättas en
särskild samordningsfunktion för samverkan mot arbetslivskriminalitet. Detta är något som
delegationen tidigare framfört. Det är av yttersta vikt att styrningen av arbetet, där en lång
rad myndigheter deltar i samverkan, blir mer samordnat och effektivt. Delegationen kan
föreslå hur många verktyg och sanktioner som helst men om inte styrningen av arbetet mot
arbetslivskriminalitet fungerar blir samtliga verkningslösa.
Avslutningsvis kan konstateras att myndigheternas roller och styrning är av grundläggande
vikt. Därefter kommer deras respektive verktygslåda som ska vara effektiv och träffsäker.
Dessutom behöver insatserna följas upp. Försiktighet bör råda gällande att inrätta ytterligare
råd eller grupper som tar mycket resurser från samtliga inblandade. Vad gäller deltagande
från arbetsmarknadens parter bör detta ske men med utgångspunkten att roller och mandat
tydligt ska särskiljas från myndigheternas.
Almega Serviceföretagen
Hannes Sjöberg