Kundpartner Syd en av tre finalister
Kundpartner Syd är en av tre finalister för priset Årets Städföretag 2022. Med en idé om att växa organiskt och inte ha avtal med offentliga organisationer är de unika på marknaden. Företaget har som mål att medarbetarna ska ha roligt på jobbet och sätter bra arbetsmiljö högt upp på prioriteringslistan. Vd, Peter Rehnström berättar mer om vikten av att satsa på sina medarbetare.
Kan du berätta lite om Kundpartner Syd?
Kundpartner har sedan starten 2007 arbetat med personal- och organisationsutveckling i olika former. 2016 startade Kundpartner upp verksamhet inom städ- och servicetjänster. De tidigare verksamheterna bedrivs inte längre i företaget. Kundpartner har i dag över 300 medarbetare anställda inom städning, restaurang och bygglogistik med kontor i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Karlskrona, Göteborg och Stockholm.
Hur känns det att vara i final till priset Årets Städföretag?
Mycket roligt, upplevs som en uppskattning för vårt sätt att ta hand om vår personal och bedriva vår verksamhet.
Varför borde Kundpartner Syd vinna årets pris?
Vi går vår egen väg. Vår personal som verkligen är vår främsta resurs levererar en hög kvalitet och service till ett realistiskt pris. Som enda företag i branschen har vi ett lokalt löneavtal med individuell lönesättning, vilken utvecklar vår personal och verksamhet. Vi har inga avtal med offentliga organisationer utifrån att man inte kan ha en prisnivå där man levererar en hög kvalitet med en bra arbetssituation för personalen. Kundpartner är ett värderingsstyrt företag och organisation lever upp till de värderingar som Kundpartner står för. Vår personal trivs vilket visas bl a i den låga sjukfrånvaro som det är i verksamheten. Kundpartner ligger långt fram i utveckling i vissa fall längst fram som att vi t ex kan mäta mikropartiklar i luften i realtid och anpassa städningen efter mätresultaten. Vår snabba omsättningstillväxt och vår relativt höga lönsamhet visar att marknaden vill ha den verksamhet som Kundpartner levererar.
Vad kan andra företag lära av er?
Man är aldrig bättre än sin personal ute hos kund, oavsett vilka system det finns i företaget. Om rutiner och system inte gör någon skillnad i verksamheten gentemot kund bör man överväga att inte införa dem. Det lönar sig att satsa på personalen och ha kvalificerade chefer ute i verksamheten, vilka utvecklar personalen och skapar en bättre kunddialog. Kundpartner har en tjänsteman på ca 15 – 25 anställda.
Varför bör man vara ett Auktoriserat Serviceföretag?
Ger en seriositet framför allt om alla seriösa företag är med.
Om ni vinner hur kommer ni synliggöra det?
Direkt på samtliga sociala medier, sen på bilar, marknadsföringsmaterial, mailsignaturer, dokument m.m.
Vinnaren av priset Årets Städföretag 2022 utses under Stora Städbranschdagen, den 20 oktober i Stockholm.
Förra året vann Småländska Städ där juryn satte ljus på företagets goda ledarskap och blomstrande företagande.
Tidigare vinnare är: Alla Sveriges städare (dedikerades 2020), Sesab Service (2019) och COOR Norrlands Miljövård (2018).
Mer information om priset hittas här.
Mer information om Kundpartner Syd hittas här.