Hoppa till innehåll
Almega Sök

Rut­indikatorn: Antalet Rut-köp står still – men totalsumman ökar

Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Under årets fyra första månader har svenskarna köpt rut-tjänster för över 5,2 miljarder kronor – en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period förra året. Däremot har antalet köp bara ökat med 2 procent. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Under årets första fyra månader har drygt 2,6 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag från Skatteverket, vilket innebär en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period 2024. Den stora ökningen beror med högsta sannolikhet på inflationen snarare än en ökad efterfrågan. Detta då antalet köp, 1 285 937, endast ökat med 2 procent från 1 259 539 under samma period 2024.

–Användningen av rut-avdraget håller sig stabil jämfört med föregående år. Det är ett styrkebesked för branschen att efterfrågan på rut-tjänster kvarstår. Trots det tuffa ekonomiska läget för hushållen är det inte rut-tjänster som man väljer att dra ner på, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.

–Att totalsumman har ökat så mycket beror förmodligen på att prisjusteringarna till slut har kommit i kapp övriga inflationen vi har sett de senaste åren. Våra medlemmar har de senaste åren sett stora kostnadsökningar på både löner och material. Därför är det rimligt att deras priser har gått upp, fortsätter Sjöberg.

I mars månad gick totalsumman upp med 23 procent jämfört med mars 2024, antalet tillfällen gick då upp med 13 procent. Det beror dock snarare på att mars 2024 var en svag månad.

–Mars månad står ut, en stor ökning jämfört med fjolåret. Efter lite efterforskningar har vi kommit fram till att det förmodligen beror på att påsken 2024 låg i mars vilket gjorde att det blev färre rut-tillfällen i mars förra året. Tittar man på antalet tillfällen är mars färre än både januari och april, säger Sjöberg.

–Att hushållen värdesätter rut högt är tydligt. Trots att det har varit några tuffa år fortsätter kunderna att stå kvar, avslutar Hannes Sjöberg.

Rutindikatorn

Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.

Länkar:

  • Här hittar du rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
  • Säkerställ att företaget har kollektivavtal och är auktoriserat av arbetsgivare och fack här: https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/

Fakta om rutavdraget:

  • “Rut” står för rengöring, underhåll och tvätt.
  • Rut-avdraget ger privatpersoner möjlighet att göra skatteavdrag för vissa sorters hushållsarbete.
  • Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
  • Du som köper rut-tjänster ansöker inte om avdraget, utan Skatteverket betalar direkt till den som utför arbetet.
  • Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
  • Utföraren ska vara godkänd för F-skatt.

*Uppgifterna baseras på Almega Hemserviceföretagens analys av Skatteverkets rut-statistik för i år (januari-april 2025). Siffrorna är hämtade 20 maj och kan komma att förändras om mer data rapporteras in.