Hoppa till innehåll
Almega Sök

Medarbetarna i centrum – PIMAs största styrka

Sedan 1960-talet har familjen bakom Serviceföretaget Pima byggt upp en verksamhet som idag är en av Sveriges största privatägda aktörer inom lokalvård. Med rötterna i trygghet, kvalitet och gemenskap har företaget vuxit genom decennier av utmaningar och framgångar. Kari Vihtari delar med sig av Pimas inspirerande resa som lett dem till att stå på finalpallen för priset Årets Städföretag 2025.

Kan ni berätta lite om er företagsresa och vad som inspirerade er att starta er städfirma?

Vår resa började på 60-talet när mina föräldrar, Matti och Pirkko-Liisa, flyttade till Sverige med en dröm om att skapa en bättre framtid för vår familj. Efter att ha arbetat med lokalvård såg de ett behov av att leverera trygga städtjänster och ville skapa fler jobbmöjligheter både för oss och andra i samhället. Företaget startades i liten skala, och fick snabbt förtroende från kunder som Astra och Kungsörnen.

Genom åren har vi vuxit till ett av Sveriges största privatägda familjeföretag och är idag kunskapsledande inom branschen. Vi har kontor på flera platser runt om i landet vilket gör att vi kan vara nära våra kunder på riktigt, samtidigt som det går att dra nytta av den nationella styrkan. Det som betyder mest för oss är att bygga långsiktiga relationer och skapa ett förtroende som håller över tid. Dessutom värnar vi starkt om den familjära värmen och gemenskapen som har präglat oss från allra första början.

Vilka är de största utmaningarna ni har stött på under resans gång och hur har ni övervunnit dem?

En av de största utmaningarna vi mött var utan tvekan covid-19-pandemin. Allt förändrades snabbt, både för oss och för våra kunder. Vi såg direkt att vårt ansvar handlade om mer än städning, och ville bidra med vår kunskap, skapa trygghet och göra det möjligt för våra kunder att fortsätta hålla sina verksamheter öppna. Medan många valde att dra ner växlade vi upp och ställde om snabbt.


Flera större organisationer, både befintliga och nya kunder, vände sig till oss i en tid av stor osäkerhet och det kändes väldigt meningsfullt att vi kunde bidra med vår kunskap.

Jag är otroligt stolt över hur alla i vår organisation klev fram och tog ansvar. Det handlade inte om att växa utan om att göra skillnad, i den processen kände jag också att vi stärkte vår roll som en trygg och pålitlig partner.

Vad skulle ni säga är de främsta faktorerna som har bidragit till er framgång och som har lett er till finalplatsen för Årets Städföretag?

En viktig del av vår framgång handlar om vårt långsiktiga engagemang för kvalitet, hållbarhet och en seriös arbetsmarknad. Men något jag verkligen vill lyfta fram är våra fantastiska medarbetare. Flera har varit med oss i över 20 år och är en stor del av vår framgångssaga. Deras engagemang och erfarenhet har format företaget till det vi är idag.

Våra auktoriseringar via Almega Servieföretagen och våra ISO-certifieringar är ett bevis på att vi tar ansvar och alltid vill ligga i framkant. Jag hoppas att allt detta, i kombination med det dagliga arbete som sker i hela organisationen, har bidragit till att vi nu är nominerade till Årets Städföretag 2025.

Hur arbetar ni för att säkerställa hög kvalitet och kundnöjdhet i de tjänster ni erbjuder?

Kvalitet och kundnöjdhet är två ord som alltid står i centrum för oss. För att säkerställa detta använder vi Nordens mest innovativa digitala utbildningsplattform, som gör det möjligt för vårt interna utbildningsteam att tillsammans med våra experter skapa skräddarsydda utbildningar, anpassade till de specifika tjänster vi levererar. Därmed kan vi säkerställa att personalen alltid har rätt kompetens vid rätt tillfälle och att vi lever upp till vårt kundlöfte. I kombination med detta genomför vi regelbundna kvalitets- och säkerhetskontroller för att säkerställa att vi upprätthåller de höga standarder vi satt för oss själva och de förväntningar våra kunder har. På så sätt kan vi inte bara garantera hög kundnöjdhet utan även säkerställa att vi levererar tjänster av konstant hög kvalitet.

Kan ni dela med er av några speciella eller innovativa metoder som ni använder i ert arbete som skiljer er från andra företag i branschen?

Det som skiljer oss från många andra i branschen är vår starka innovationskultur och nyfikenheten att hela tiden utvecklas. Den här drivkraften finns inte bara på organisationsnivå, utan även enskilt hos varje medarbetare. Vi ser lärande som en naturlig och livslång process, där vi både tar till oss ny kunskap och aktivt delar med oss till varandra.

Hur arbetar ni för att skapa en positiv arbetsmiljö för era anställda och vad betyder det för er att ha nöjda och engagerade medarbetare?

För oss är arbetsmiljön helt avgörande. Vi arbetar kontinuerligt för att skapa en miljö där varje medarbetare känner sig respekterad, stärkt och har möjlighet att utvecklas. Genom stöd, feedback och utvecklingsmöjligheter vill vi att alla ska trivas och kunna prestera sitt allra bästa.

Vi tar arbetsmiljön på största allvar och fokuserar på trygghet och hög kvalitet. Genom samarbetet med Kommunal och deltagande i Nätverket mot arbetslivskriminalitet bidrar vi aktivt till att motverka oseriösa aktörer och skapa en mer rättvis arbetsmarknad. Det stärker inte bara oss som företag, utan bidrar också till en transparent och rättvis arbetsplats där alla känner sig trygga och värderade.

Jag är övertygad om att detta är en stor anledning till vår låga personalomsättning, Och jag är stolt över den atmosfär vi har byggt upp tillsammans. Nöjda och engagerade medarbetare är helt avgörande för vår framgång och för att vi ska kunna leverera förstklassig service till våra kunder.

Vad betyder det för er att vara en av finalisterna till priset Årets Städföretag och hur ser ni på framtiden för ert företag?

Att vara nominerade till Årets Städföretag betyder otroligt mycket för oss. Det är en fin indikation på att vårt arbete uppskattas och att vi har rätt riktning. Extra hedrande är att juryn, med representanter från Fastighets och Kommunal, delar vårt engagemang för personalens välmående. Våra medarbetare är hjärtat i verksamheten, utan deras engagemang och driv skulle vi inte vara där vi är i dag.

Jag ser verkligen fram emot vår fortsatta resa kommande år. Vi vill fortsätta växa på ett sätt som känns rätt för oss, med kvalitet, omtanke och service i fokus, och fortsatt vara en trygg partner för våra kunder.

Det finns fortfarande chans att vara med under prisutdelningen!