Hoppa till innehåll

När pandemin slog till på allvar insåg ledningen för ambulansverksamheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset att något måste göras för att säkerhetsställa produktion och kvalitet. Efter att ambulanser transporterat covid-19 patienter krävdes noggrann sanering. Ambulanspersonalen hade svårt att hinna med detta samtidigt som patienterna skulle hanteras, journaler föras och den nödvändiga återhämtningen hinnas med – allt innan nästa akuta utryckning.

Ola Alfredsson beslöt att genom ambulansen SU upphandla ambulanssaneringen. Snabbt var ett saneringsföretag på plats och upprättade två saneringsstationer på sjukhus i Göteborg. En ambulanssjukvårdare kommenterade insatsen i Göteborgs-Posten: ”Det är ren lycka. Dels blir det professionellt sanerat, dels kommer vi iväg mycket snabbare och hinner hjälpa fler patienter.”

Under webbinariet nedan berättar vi historien om den lyckosamma ambulanssaneringen i Göteborg, och hur regionerna via upphandling kan säkra beredskapen inför kommande belastningar av ambulansorganisationen. Hur vi kan hjälpa till att frigöra resurser i välfärden.

Medverkade gjorde:

Ola Alfredsson, verksamhetsutvecklare, Ambulansen Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Helle Wijk, sjuksköterska och professor i omvårdnad vid Göteborgs Universitet

Gustaf Josefson (M), ordförande i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Thomas Olsson, vd Ocab Väst AB

Marco von Peltzer, styrelseordförande Almega FM-företagen och vd Förenade Service AB

Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen

Moderator: Håkan Tenelius