Ansök om auktorisation
Vi jobbar tillsammans med fack och företag för en hållbar, seriös och väl ansedd bransch. Genom att kontrollera och framhålla företag som är föredömen inom branschen når vi dit. Här hittar du information om hur du ansöker om eller förnyar er auktorisation.
Anmälningsplikt
Auktoriserade företag har en skyldighet att vid större förändringar inom bolaget meddela kansliet om detta. Exempelvis vid namnbyte, ägarbyte, förvärv av bolag, konkurs etc.
Sanningsförsäkran
Företaget ansvarar för att lämnade uppgifter är korrekta. Därför är anmälningsplikten viktig för att säkerställa att informationen under hela auktorisationsperioden är korrekt.
Arbetskraftskostnad/omsättning
I de fall där företaget har en arbetskraftskostnad/omsättning som understiger 65 procent kommer det att krävas en förklaring av företaget.
Miljöledningssystem
För att kravet om miljöledningssystem ska kunna följas upp på ett bra sätt krävs certifikat (ISO, FR eller motsvarande) alternativt tydlig dokumentation över följande områden:
- Miljöutredning
- Miljöpolicy
- Miljömål
- Handlingsplan
Flera bolag
I de fall där två eller flera bolag med olika organisationsnummer marknadsförs under samma namn och därmed kan förväxlas av kund – måste samtliga bolag vara auktoriserade.
Auktorisationsutbildning
Auktoriserade företag förbinder sig till att minst en person i ledande befattning genomgår en kostnadsfri auktorisationsutbildning i Almegas regi under auktorisationsåret.
Flera verksamhetsområden
Vid de fall där ett företag ansöker om auktorisation, måste företaget ansöka för hela bolaget. Om det ingår flera verksamheter i bolaget gäller endast auktorisationen för de områden som hör ihop med avtal tillhörande serviceentreprenad.
Underentreprenör
Det är av stor vikt att företagen tar ansvar för eventuella underentreprenörer och informerar dessa om auktorisationsvillkoren. Organisationsnummer på underentreprenörer skickas in i samband med ansökan.
Kontroll
I vår kontroll av auktoriserade företag och eventuella underentreprenörer används följande kontrollsystem; Bolagsverket, CreditSafe, Market Manager, UC, Skatteverket och Almegas olika medlemssystem. Utöver detta granskas den information som vid ansökan eller vid andra kontroller begärs in av företagen.
Eventuell extern information kring misstankar om krav som ej uppfylls av något auktoriserat bolag, kommer att granskas och följas upp.
ID-kort
ServiceID har tagits fram för att säkerställa att rätt person är på arbetsplatsen och därmed stärka branschen och motverka oseriösa aktörer. ServiceID är framtaget tillsammans med Skatteverket, Kommunal och Fastighetsanställdas förbund. Läs mer om ServiceID här
Nytt samarbete med SISTEC, som arbetar med att hjälpa dig som företagare att göra rätt när du anställer nya medarbetare. De ser till att den du anställer faktiskt är rätt person och har rätt att arbeta i Sverige. Som Auktoriserat Serviceföretag får man 15% rabatt på deras tjänster.
Kontaktpersoner
Avgifter
Företagets omsättning | Årsavgift |
---|---|
Mindre än 10 Mkr | 5.000 kr |
Mellan 10 och 50 Mkr | 10.000 kr |
Mellan 50 och 100 Mkr | 15.000 kr |
Över 100 Mkr | 20.000 kr |
Maximal avgift för koncern som auktoriserar fler än en (1) juridisk person: 40 tkr.
För godkännande
För att företaget ska bli godkänt krävs att samtliga krav uppfylls och att all begärd information har skickats in.
Förnyelse
Förnyelse av auktorisation måste göras en gång om året, då intyget bara är giltigt i ett år (ni kan se på ert intyg när er auktorisation går ut). Inför förnyelse går vi ut i god tid med uppmaning per mejl samt även ett påminnelsemejl om så krävs till företagets angivna kontaktperson. Missar ert företag att förnya ansökan mister ert företag sin auktorisation och måste då vänta ett helt år innan ni får ansöka igen.