Städ­företagen har flest utrikes födda medarbetare 

Pressmeddelande 7 mars 2019 

Dagsfärska siffror från SCB visar att städare är den yrkesgrupp på topplistan som har flest utrikes födda. Hela 57 procent av medarbetarna är utrikes födda.  

– Städbranschen är en viktig integrationsmotor. Här får många utrikes födda sitt första jobb på den svenska arbetsmarknaden, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Städföretagen. 

Nya siffror från Statistiska Centralbyrån visar att städare är den yrkesgrupp på topplistan som har störst antal medarbetare som är födda utomlands, 57 procentDet motsvarar cirka 42 000 personer. Tre av fyra kvinnor i städbranschen är födda utanför Sverige.  

Bland utrikes födda är var femte person19 procent, arbetslös i februari 2019. Det visar statistik från Arbetsförmedlingen. Bland utrikes födda kvinnor var arbetslösheten 19,6 procent, och bland utrikes födda män 18,5 procent 

– Vi vet att de arbetsintensiva tjänstenäringarna är särskilt framgångsrika i att sysselsätta utrikes födda. Därför bör det vara här som de politiska insatserna görs för att underlätta att nya jobb skapas, säger Pernilla Enebrink. 

Städare är den yrkesgrupp som har fjärde störst andel utrikes födda medarbetare, men den med störst antal sysselsatta. Störst andel utrikes födda har pizzabagare m.fl. med 79 procent av 3 600 personer, följt av övrig hemservicepersonal m.fl. med 69 procent av 3 280 personer och översättare, tolkar och lingvister m.fl. med 59 procent av 3 000 personer. 

Läs mer om SCB:s statistik här. 

 

För mer information, kontakta Pernilla Enebrink, 073-042 90 37, pernilla.enebrink@almega.se

 

 

Almega städföretagen är en del av Almega Serviceföretagen som företräder ungefär 1 200 företag med cirka 54 000 anställda som tillsammans omsätter 35 miljarder kronor. Våra medlemmar tar hand om fastighetsskötsel, receptionstjänster, lokalvård, hushållsnära tjänster, sanering och teknisk förvaltning. Vissa gånger sker det som enstaka tjänster, men allt oftare i multilösningar för att leverera tjänster som är så bra att de som köper dem kan fokusera på sin egen kärnverksamhet. Genom att anlita serviceföretag kan svenska företag och offentliga organisationer öka sin konkurrenskraft.