Hoppa till innehåll

Så arbetar Dammråttan AB i coronatider!

Dammråttan AB är städföretaget som startade år 2000 och idag finns på flera orter i Sverige. Ett företag som värnar om att utbilda sina anställda för att kunna erbjuda bästa standard i sina städuppdrag. ”Städning är en väldigt viktig del för att minska smittan, dra inte ner på det när det behövs som mest!”,  säger Anna-Karin Ivarsson, vd, Dammråttan AB.

Hur påverkar Covid-19 ert arbete?

Det skapar en enorm oro för framtiden. Vi får försöka navigera i en arbetssituation som vi inte kunnat förutspå. Det svänger mellan oro för att skola och barnomsorg ska stänga och att vi ska stå utan halva vår personalstyrka, och inte kan utföra våra uppdrag. Även en oro över hur många kunder vi kommer kvar efter det här, och om vi kommer få den hjälp av krispaketen som tagits fram av regeringen.

I första läget har vi haft väldigt hög frånvaro på grund av de restriktioner som satts in gällande minsta förkylningssymtom, som vi naturligtvis följer.  Man blir dock tårögd av glädje när man ser hur våra fantastiska medarbetare kämpar tillsammans för att fixa det här. ALLA kommer med förslag, hjälper till, hittar nya lösningar, möjligheter och pusslar i sina privatliv för att kunna arbeta.

Jag är så oerhört lyckligt lottad att ha en bra grupp av människor med mig under denna svåra tid.

Hur arbetar ni för att förhindra smittspridning?

Vi har strikta restriktioner på hur vi hanterar allt material, redskap och hur vi hindrar smittspridning på vårt kontor.

Ute hos våra kunder hjälper vi dem genom att fokusera på att ta alla kontaktytor, ibland flera gånger om dagen. Vi har kunskapen och maskinerna som krävs för att kunna hindra smittspridning på ett bra sätt.

Vi är oerhört viktiga just nu och gör så att företag kan fungera normalt och känna sig tryggare på sin arbetsplats. Vi hjälper även privatpersoner som är rädda.

Hur informerar ni era kunder om det?

Vi har skickat ut information till alla våra kunder om hur vi hanterar Coronaviruset och även hur vi vill att de agerar om t ex någon privat kund är hemma sjuk, eller om ett företag har haft smittan hos sig. Information och kommunikation är nyckeln till att vi ska fixa det här. Vi vill ge våra kunder en så säker arbetsmiljö som det går och våra anställda ska känna sig trygga.

Har ni några tips på vad man ska tänka på som kund i coronatider?

Städning är en väldigt viktig del för att minska smittan, dra inte ner på det när det behövs som mest!