Hoppa till innehåll

Så såg 2022 ut för Service­företagen

Marcus Lindström ger en återblick av året, med avstamp i kampanjen Ett Riktigt viktigt Jobb till nya Las-överenskommelsen. Nu blickar han framåt på ett 2023 med  kommande avtalsrörelse och mycket annat.

Vi på Almega Serviceföretagen vill passa på att tacka er medlemmar för året som gått. Det nya ekonomiska läget med snabbt ökande kostnader har förstås präglat mycket av er verksamhet, och vi på Serviceföretagen har gjort vårt bästa för att lyfta fram våra branschers betydelse för samhällsmaskineriet i stort.

Det bästa exemplet är kampanjen ”Ett riktigt viktigt jobb” som lanserades i början på året i syfte att höja statusen på städarna och städyrket. Våra mätningar visar att kampanjen var mycket lyckad, och vi kommer att jobba vidare på temat under 2023, då även med en särskild vinkling på saneringsföretagen.

Magdalena Anderssons val av städleverantör satte också fokus på vikten av att anlita företag som har kollektivavtal. Allt fler kunder verkar tycka att det är viktigt, och vi noterade sammanlagt 118 medlemsinträden under året.

Underpriskonkurrensen från Samhall är ett problem för många. Det ligger ett pågående ärende om detta hos Konkurrensverket, och Riksrevisionsverket har under året inlett en granskning av företaget. Nästa år räknar vi med att få veta vad myndigheterna kommer fram till.

Det har också skett stora förändringar i arbetsrätten med anledning av den så kallade LAS-överenskommelsen under året. Vi vet att det är mycket att sätta sig in i, och Serviceföretagen har hållit ett antal utbildningar under hösten. Ni hittar också mycket bra material i arbetsgivarguiden.

En av nästa års viktigaste uppgifter blir att, tillsammans med medlemsföretagen i avtalsdelegationerna, förhandla om samtliga våra kollektivavtal med facken. Men självklart kommer vi också att jobba vidare med det näringspolitiska påverkansarbetet i oförminskad styrka.

Har ni synpunkter, tankar och förslag på vilka frågor vi ska fokusera på under 2023 går det jättebra att höra av er till oss på Serviceföretagens kansli, och glöm inte att följa oss på våra sociala medier!

Vi önskar er alla en god jul och gott nytt år!
Marcus Lindström, chef, Almega Serviceföretagen

Jouren är alltid öppen

Ibland hamnar man som arbetsgivare i situationer som kräver akut hjälp och råd. Som medlem i Almega är du alltid välkommen att ringa arbetsgivarjouren med dina frågor. I jouren arbetar många av Sveriges bästa arbetsrättsjurister, avtalsexperter och förhandlare.